Orpheus Magazine: Interactief theaterspe=l

Wie heeft het gedaan?

Er zijn mensen die tijdens het kijken naar een thriller vaak al na een half uur weten wie het heeft gedaan. Die zijn hun roeping misgelopen. Had je eigenlijk rechercheur willen zijn? Kom je speurneus dan eens testen in Orpheus tijdens de interactieve voorstelling District 12.

Unitown, zo’n stadje met een fantasienaam dat alleen in boeken en in het theater bestaat, maar dat we allemaal wel kennen. Zo’n rustige, slaperige plattelandsgemeente. Er gebeurt nooit iets. Dus wat een consternatie als het plots wordt opgeschrikt door de moord op een van haar inwoners, de bekende professor Philip Versteden. Waarom? Had hij vijanden? Werd hij bedreigd? Leed hij een verborgen leven? Het is een mysterie. De detectives van het bureau District 12 krijgen er maar geen vat op. Ze doen onderzoek op de plaats delict, maar is dat wel de plek waar de professor om het leven is gebracht? Wie was er het laatst bij hem, wie heeft hem nog gezien vlak voor zijn dood? Ze verhoren stadsbewoners die contact met het slachtoffer hadden en mogelijke getuigen. Elke invalshoek levert weer meer informatie en nog meer vragen op, maar het team komt er niet uit.

Wat zien de rechercheurs over het hoofd?
Intussen zit je misschien wel te popelen de rechercheurs een handje te helpen. Je wilt je er tegenaan bemoeien. Welnu, ga je gang. Het team van District 12 wendt zich vanaf het podium - waarop het bureau is gevestigd – tot het publiek in de zaal. Dat heeft de verhoren gevolgd en flashbacks gezien. De tijd dringt en alle hulp is welkom. Wat zien de professionele speurders toch over het hoofd? In welke richting moeten we de dader zoeken? Hoorde jij misschien in een van de verhoren verdachte uitspraken en tegenstrijdigheden? Deed hij dat nu expres? Zag je iets verdachts tijdens een van de flashbacks? Heb je een gouden tip? District 12 huurt je graag in als speurder. Je krijgt volop onderzoekstijd met flinke puzzels voor je kiezen. Kam het theater uit, zoek in de foyer, vind en deel je vondsten met hen. Of trek je liever zelf je conclusie? Wie weet het snelst de zaak te ontrafelen en wie blijkt het beste van het hele District? Ben jij de detective die wij zoeken?

Voorkennis op de website
Even tussen jou en ons: je kan al een flinke voorsprong krijgen in het ontrafelen van dit mysterie. Want als je een kaartje voor deze ‘interactieve’ voorstelling koopt, krijg je toegang tot de geheime digitale dossiers op de website van District 12. En daar staat al een flink aantal aanwijzingen in. Codes, puzzels, mogelijke aanwijzingen, relevante informatie. Dit misdrijf wordt vanavond opgelost, zeker weten. Eendracht maakt macht.

Theaterspel met onvoorspelbare wendingen
District 12 is een ‘interactief whodunit theaterspel’. Een spannende vorm van theater, met onvoorspelbare wendingen omdat het publiek er een rol in heeft. Het denkt mee, het wordt om een mening of een idee gevraagd en aan het werk gezet. Een behoorlijk andere vorm van theater dan het traditionele ‘meeslepende’ theater, waarbij publiek slechts getuige is van de actie en niet actief betrokken is. District 12 komt uit de koker van Create Studios, dat vanaf 2019 met theaterspellen onder de noemer ‘moordmysteries‘ duizenden enthousiaste bezoekers naar de schouwburgen trok. Producer Remco Versteden: “Met District 12 willen we een vernieuwende theaterbeleving creëren die het publiek uitdaagt, vermaakt en je volledig onderdompelt in het mysterie. Dus ook in beweging komen, zelf speuren en het mysterie proberen op te lossen. Het is live-theater, met elementen van een escaperoom en vleugjes Cluedo.”

(Voor de opmerkzame speurneus: je hebt natuurlijk al opgemerkt dat Remco dezelfde achternaam heeft als de vermoorde professor in Unitown. “Puur toeval” beweert hij, “ik ben ook geen familie van het vermeende slachtoffer.” Zou het werkelijk?)

Remco is van oorsprong conceptontwikkelaar. “Ik heb sociale innovatie gestudeerd, voor ik hier in rolde. Met theatermakers en acteurs Kaylee Hotinga en Yuri Disseldorp maak ik District 12. Wij vinden alle drie dat theater meer kan zijn dan alleen een ‘toeschouwers-ervaring’. Ik ben zelf groot fan van Wie is de Mol?. Maar daarbij kun je de beelden stilzetten en scenes telkens opnieuw zien om het mysterie te ontleden. Dat kan in het theater niet. Je moet ruim twee uur alert zijn, niks voor vanzelfsprekend houden en niets uitsluiten.” En Remco wil nog één belangrijk dingetje kwijt: “lees de tekst hier nog eens goed. Wat valt je op? Het brengt je al een stap dichter bij het oplossen van de moordzaak.”