Orpheus Magazine: Piraten in de herfstvakantie

Een lekkere piratenfilm, een goed glas wijn erbij en je hebt geen kind meer aan Francis van Broekhuizen. Nederlands leukste en tv-genieke operazangeres zei dus direct ‘ja’ toen ze werd gevraagd voor de rol van Grace O’Malley in de familieopera Piratenkoningin. Orpheus Magazine hees met haar de zeilen.

“Ik ben helemaal weg van de films Pirates of the Caribbean en Peter Pan, dus ik was direct verkocht toen ik het script van Piratenkoningin las. In scène 4 komt Grace O’Malley, berucht piraat, maar allang dood, als spook het verhaal binnen. Ja, het spook van de opera dus. En dan stelt ze zich voor met een geestig gedicht:

Zeven zeeën ging ik over 
Zeven levens ging ik door 
Kerels heb ik omgespogen 
Haaien gevild van oor tot oor 
Ik ben een zeeroversbaas, door ieder gevreesd 
Verdomd, ik ben een beest 

Zie je me het staan declameren? De sopraan van wie ze zeggen dat ze de lach aan haar kont heeft hangen?” Francis van Broekhuizen wordt vaak sopraan én comédienne genoemd. Onze opmerking dat ze ‘de Brigitte Kaandorp van de opera’ is, doet haar schateren, maar de suggestie dat ze eens met deze cabaretgrootheid samen op een podium zou moeten staan, vindt ze te veel eer. “Ik kijk huizenhoog tegen haar op. En tegen André van Duin. Maar het is waar, je hoeft me niet te regisseren om me grappig te laten zijn. Ik stel mezelf wel eens de vraag of het niet raar is dat ik operazangeres ben geworden en geen komiek. Maar de combinatie van die twee genres geeft me de ruimte dat ik met veel humor en gein de opera toegankelijk kan maken.”

Vorig seizoen maakte ze een volle Rabobankzaal aan het lachen en meezingen met haar voorstelling Schandalig Mooie Opera. Samen met haar vaste pianist Gregor Bak trekt ze regelmatig langs de theaters om te vertellen en te zingen dat opera en operette over dezelfde thema’s gaan als de hedendaagse musicals: brandende liefdes, alles verterende jaloezie, macht, wellust, seks, moord en doodslag. Uitstapjes naar de musical maakt ze als zangeres zelf ook graag. In 2022 was ze moederoverste in The Sound of Music. En nu dus een ‘familieopera’.

Piratenkoningin is een project van de Nederlandse Reisopera en het jeugdtheatergezelschap Theater Sonnevanck. Hét operagezelschap en hét jeugdgezelschap van Oost-Nederland. In samenwerking met ROSE stories, het collectief van verhalenvertellers en producenten. Daar is het idee voor deze opera ontstaan. “Het libretto is van Daniël van Klaveren van Sonnevanck en schrijfster Xandra Knebel. Ik speel samen met onder meer de sopranen Lilian Farahani en Aylin Sezer. Er zit een elfkoppig piratenorkest op het dek en in de masten. De composities zijn van Monique Krüs. Die zijn echt prachtig. Niet alleen vanwege de ritmes en de sfeer, maar ook omdat zij als zangeres hele fijne partijen voor mij heeft geschreven. Niet te hoog, niet te laag. Ik hoef me niet aan te passen aan wat de oude componisten voor me bedachten, ik krijg met deze nieuwe muziek de vrijheid mijn rol zelf inhoud te geven. Heerlijk.”

De Piratenkoningin, het verhaal

In een weeshuis op een rotsachtige kust aan de rand van de zee, hopen Oona en haar beste vriend Tony elke week om uitgekozen te worden door de langskomende papa’s en mama’s. Op een nacht verschijnt de geest van Grace O’Malley, ooit een beruchte piratenkapitein, de schrik van de zee. Grace vindt dat Oona zich veel te afwachtend opstelt. Ze moet haar eigen pad kiezen en wegwezen uit het weeshuis! Diezelfde nacht wordt Toby meegenomen door niemand minder dan de Queen - over wie gefluisterd wordt dat ze kinderen verandert in konijnen. Oona neemt een besluit. Samen met Grace springt ze op een piratenschip en vaart ze achter de Queen aan. Oona ontpopt zich als een geboren piratenkapitein. Ze zullen Toby terugkrijgen, maar hoe?