Orpheus Magazine: Kennismaken met klassiek, juíst voor nieuw publiek
“WintersKlassiek is nieuw. Het is een kennismaking met de breedte van het genre”, zegt directeur Mirjam Barendregt. “Een proeverij zou je het kunnen noemen, met een aantal korte smaakmakende concerten die je allemaal op één avond kunt meepakken. Daarbij kies je zelf uit wat je wilt horen. Een kort symfonisch concert van het Nationaal Jeugdorkest (NJO) bijvoorbeeld, een intiem concert door een strijkersensemble, een kennismaking met minimal music of een VR (virtual reality) experience met het Rotterdams Philharmonisch Orkest? Het zit allemaal in deze eerste editie van WintersKlassiek!”
Gastvrijheid in the mix
Ruimte bieden aan bekend, aanstormend én minder bekend talent; het past Orpheus allemaal. Gastvrijheid in the mix met een aantrekkelijk keuzemenu in korte (een half uur gemiddeld, red.) concerten zal ook een jonger publiek aanspreken. “Want we weten dat zij vaak aanhikken tegen het onbekende van dit genre. Tegelijk vrezen ze die vaak zo lange verplichte zit. WintersKlassiek haalt al dit soortdrempels weg want nu kun je kiezen uit korte, totaal verschillende en vooral heel toegankelijke concerten. Muziek waar je nieuwsgierig naar bent of nog meer van wordt, een optreden waar je op dat moment zin in hebt of juist even stil van wordt, omdat het je raakt. Maar misschien is het ook werk waarvan je na afloopt denkt… wat vind ik hier eigenlijk van? De formule WintersKlassiek kun je vergelijken met een proeverij: je hoeft niet meteen het hele bord leeg te eten, ervan proeven is ook goed. We weten zeker dat het een fijne vibe oplevert, al helemaal met een biertje of wijntje in je hand erbij. En, vermeldenswaardig: bezoekers tot 30 jaar betalen maar een klein bedrag voor WintersKlassiek!”
Tentakels van de inktvis
Zelf verheugt Mirjam zich op de veelzijdige menukaart in prikkelend klassiek. Op Merel Vercammen bijvoorbeeld, de violiste van Pynarello die met twee stukken naar Orpheus komt: The Zoo en Wensdieren. Bij het eerst genoemde draait alles om improvisaties met input van het publiek. Onder het motto: jij vraagt en ik speel komt Merel met verrassende interpretaties van dieren. Op alleen dus die viool. Mirjam: “Ik zag en hoorde haar dit eerder doen en was flabbergasted! Ik dacht nog: ik maak het je niet makkelijk, laat mij maar eens een inktvis horen. Dat deed ze op zo’n magische wijze, je hoorde de tentakels van de inktvis echt!” In Wensdieren brengen de violiste en schrijfster/verteller Sara van Gennip dieren eveneens tot leven. Beeldend, ritmisch en zintuiglijk worden fabels à la Fontaine in klank vertaald. “Zo goed, zo bijzonder, dit wil je horen!”
Vinoloog op klarinet
Een ander voorbeeld van verrassend klassiek noemt ze de wijnproeverij waarmee het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet (NAKK) naar ons theater komt. “Sergio Hamerslag, Bart de Kater, Tom Wolfs en Jesse Faber staan bekend om hun plezier in muziek maken. “Maar bijna niemand weet dat een van de klarinettisten, Tom Wolfs, ook gediplomeerd vinoloog is! Tijdens deze eerste editie van WintersKlassiek presenteert hij mooie wijnen uit verschillende streken, het kwartet combineert dat met klanken die daar perfect bij passen. Zo maak je een muzikale en smakelijke reis in één beweging. Hoe bijzonder en lekker is dat vooruitzicht? De keuken van Orpheus zelf serveert er bijpassende kleine hapjes bij, tapas. Lekkere wijnen, fijne smaken en heerlijke muziek!”
Nationaal Jeugdorkest
Hoofdact van de première van WintersKlassiek is het concert uit de wintertournee van het Nationaal Jeugdorkest (NJO). Met twee korte concerten zal het orkest meteen grote indruk maken. Voor wie het niet weet: het is een thuiswedstrijd voor dit symfonieorkest op (inter)nationaal niveau, samengesteld uit de beste studenten aan de conservatoria van Nederland en België (18 t/m 26 jaar), het NJON is in Orpheus gevestigd. “Het niveau van de pre-professionals van ons orkest ligt hoog”, zegt algemeen en artistiek directeur van de Nationale Jeugdorkesten Nederland, Ewout van Dingstee. “Het zijn talenten waar we nog veel van zullen gaan horen. Hoe bijzonder is het om ze aan het begin van hun carrière ook hier in Orpheus aan het werk te zien?” In het eerste programma zit werk van Ravel (La valse- poème chorégraphique), van Moessorgski (Nacht op een kale berg) en de jonge Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar. Het tweede programma, onder leiding van dirigent Otto Tausk, swingt de pan uit met de Symfonische Dansen opus 45 van Rachmaninov. Afwisselend en toegankelijk noemt Van Dingstee deze programmering. “Zelf ben ik heel benieuwd naar het stuk van Mathilde Wantenaar met die bijzondere rol voor de accordeon, bespeeld door Vincent van Amsterdam. De accordeon kom je in symfonieorkesten zelden tegen terwijl het zo’n geweldig en veelzijdig instrument is. Je hoort ‘m vooral in tango en volksmuziek. Dat het instrument ook klassiek-waardig is zal Vincent van Amsterdam laten horen. En hoe!”
Met optredens in de grote zaal en dus ook op de andere podia in kleinere bezettingen, zoals violiste Julija Hartig en pianist Reineke Broekhans, zullen de bevlogen musici harten veroveren en het publiek verwarmen met de mooiste klassieke muziek. Is dat niet precies wat je nodig hebt, in de winter?
Ron Adelaar, reizende ster op Spotify
Zegt de naam Ron Adelaar en zijn neoklassieke pianomuziek jou niets? Dan ben je ergens op Spotify de aansluiting met deze snel in populariteit groeiende musicus misgelopen. De muziek van deze componist/pianist is namelijk booming, zijn melodieuze, reflectieve, meditatieve en soms wat melancholische werk kent een groeiend aantal fans. Opvallend daarbij: het zijn vooral jongeren die helemaal weglopen met zijn muziek. Zij gebruiken Ron’s pianoklanken om zich te kunnen concentreren bij studie of werk of om gewoon lekker te relaxen. Ron Adelaar staat inmiddels in de allergrootste piano afspeellijsten van Spotify en wordt in 182 landen beluisterd.
Het begon zo klein, zo bescheiden vooral. “Als 13-jarige maakte ik met mijn vader muziek in de kerk, hij speelde dwarsfluit, ik orgel en piano. Samen verzorgden we kleine muzikale intermezzo's en tijdens de preken speelde ik eigen improvisaties. Daarmee vulde ik de stiltes op en gaf mensen daarmee de kans om net even langer na te denken over wat er gezegd was. Later, en nu nog steeds, als dirigent en pianist van een kerkkoor, ben ik doorgegaan met die manier van muziek maken, met improviseren. Het was mijn zoon die vijf jaar geleden voorstelde: ‘pap, neem wat je maakt eens op en zet het op Spotify. Want dan doe je er veel meer mensen plezier mee’. Maar ik ben geen artiest, zei ik. ‘Dan maak ik een artiest van je’, luidde zijn antwoord.”
Niets leukers dan live
“Het gaat ineens hard, ik heb al in TivoliVredenburg Utrecht opgetreden, in Rotterdam, Oss, Amersfoort, Weesp, Alkmaar en Eindhoven. En binnenkort dus in Apeldoorn. Ik weet dat Mirjam Barendregt me volgt, zij ziet soms berichten voorbijkomen die ik op social media plaats, over aankomende concerten of nieuwe stukken die op Spotify te beluisteren zijn. Voor mij is er niets leukers dan live optreden, na afloop met mensen in gesprek gaan en dan feedback krijgen op wat ik heb laten horen. Dat is toch een heel andere dimensie dan in je eentje thuis of in een studio musiceren. Het verrast me wat ik met mijn muziek voor anderen beteken. Ik ben heel benieuwd hoe de sfeervolle, melodieuze stukken tijdens WintersKlassiek bij het publiek binnenkomen, ik heb er zin in!”