Orpheus Magazine: Orpheus kijkt om
Verjaardagsfeestje met lach, traan en gekte
Cabaret en kleinkunst hebben altijd een prominente plek gekregen in ons theater. Daarom sluiten we onze verjaardagsweek af met een speciaal door en voor Orpheus samengestelde muzikale voorstelling rond deze typisch Nederlandse vormen van podiumkunsten. Programmeur Nicky van Rossum en directeur Mirjam Barendregt togen naar de hoofdstad om samen met Jacques Klöters en Cor Bakker plannen te smeden in een Amsterdams café.
Kleinkunst- en cabaretnestor Jacques Klöters en pianist en orkestleider Cor Bakker presenteren zowel de matinee als de avond met een lach, een traan, ontroering en hopelijk momenten van ‘opperste gekte’. Als we de twee samenstellers en presentatoren in September spreken, heeft Orpheus net de lineup van de avond rond. En die liegt er niet om. Rob van de Meeberg, Erik van Muiswinkel, Noortje Herlaar, Alex Klaasen en Patrick Nederkoorn komen voor het verjaardagsfeest naar Apeldoorn.
“Daar kunnen we heel veel kanten mee op,” vindt Jacques. “We hebben ongeveer in ons hoofd langs welke lijnen we de avond willen laten lopen en met deze theatermakers kunnen we meerdere kanten op. Die durven ook buiten hun eigen comfortzone te treden.” “Want vergis je niet”, zo benadrukt het nog enig levende lid van het vermaarde cabaretgezelschap Don Quischocking, radiopresentator en groot cabaretkenner, “het is een hele toer om je een repertoire dat je misschien niet zo goed kent eigen te maken voor één enkele voorstelling. Waarvoor de repetitietijd kort zal zijn.”
Cor Bakker was vele jaren de vaste pianist tijdens de tv-shows van Paul de Leeuw, begeleidde menig zanger en zangeres van wereldfaam, is componist en leider van zijn eigen combo. Beide Amsterdammers kennen elkaar al heel lang, presenteerden samen het radioprogramma Podium van de Nederlandse lichte muziek, waarin door de jaren meer dan honderd kleinkunstenaars waren te horen. Samen staan ze ook regelmatig met een programma rond het Nederlandse lied in de theaters. Jacques als verteller, Cor als begeleider op piano.
Jacques,… waar hebben we het over als het woord kleinkunst valt?
“Tja, die vraag komt al boven zolang ik meeloop in het Nederlandse cabaret. Het is de verzamelnaam, de vergaarbak voor alles wat onder licht amusement valt. Het begrip vat dus een enorme variëteit aan podiumkunsten samen. Ook cabaret. Cabaret is Nederlands grootste culturele prestatie. Er is geen ander land dat eenzelfde theatervorm heeft, een levend genre van muziek en gesproken woord, dat de tijd bespreekt, dat aan het denken zet, meningen verandert en soms maatschappelijk bewust maakt. Zoals Neerlands Hoop indertijd en Freek de Jonge. Of je van je stoel kan laten rollen van het lachen zoals Toon Hermans, Jochem Myjer, Brigitte Kaandorp. De grootste cabaretiers brengen een zaal in een roes, die geven je een gevoel van saamhorigheid; die brengen hoofd, hart, emotie en de wereld samen op een podium.”
Als we het goed hebben begrepen zijn jullie nog volop aan het denken over de inhoud van de voorstelling. Het wordt dus grotendeels een verrassing.
Cor: “Dat is het leukste. Het wordt vooral een muzikale avond, vol ‘klassiekers’ uit zestig jaar kleinkunst en cabaret. Lach en traan, dat wordt de mix. Met juweeltjes als Appels op de tafelsprei van Toon, een nummer van Robert Long en van Ramses Shaffy. Noortje Herlaar gaat Het is over uit Heerlijk duurt het langst van Annie M.G. Schmidt zingen en een duet met Alex Klaasen. Het zal ook een hommage zijn, veel van de makers van de nummers die wij uitzoeken zijn allang dood. Jacques praat het programma aan elkaar met verhalen, anekdotes en herinneringen.”
Jacques: “Wat we wel al kunnen vertellen is dat Patrick Nederkoorn speciaal voor Orpheus een conference gaat maken over Apeldoorn. Hij is een van de interessantste cabaretiers van de laatste jaren. Een man met een verhaal en een mening. De Amsterdamse acteur en cabaretier Rob van de Meeberg heeft een fenomenale Wim Kan ‘in huis’ en zet Johnny Jordaan neer alsof het hemzelf is. Erik van Muiswinkel kan op zijn beurt weer Drs. P tot leven wekken. We willen graag ontroering en dwaasheid, onverwachte momenten. En we hopen op momenten van opperste gekte.”