Orpheus Magazine: Muzikale roadtrip door het leven van een overleden jongen
In De dood van Benny Simons, de magisch realistische voorstelling van Shady El-Hamus, probeert een jongen zijn dood te saboteren om zo zijn familie niet in de steek te hoeven laten. Orpheus slaat bij zo’n thema meteen aan: wat gebeurt hier?
“Ik geef niet alles op voorhand prijs”, waarschuwt Shady El-Hamus bij aanvang van het gesprek. “Een beetje… dat kan wel. Omdat ik vermoed dat iedereen zich hierin zal herkennen. In die schemerwereld na overlijden; wat gebeurt daar? Ben je weg of zweeft de geest nog even rond? Aanschouw je jouw geliefden, krijg je mee hoe het hen vergaat na jouw dood? En kun je nog iets voor ze doen? Dat idee ontroert me. Als het maar een beetje waar is, geeft het dan houvast?”
Shady El-Hamus oogstte succes met zijn filmdebuut De Libi (o.a. Gouden Kalf voor Beste Scenario) en was de eerste Nederlandse filmmaker die een Netflixspeelfillm uitbracht: Forever Rich. Zijn derde film, Crypto Boy, ging vorig jaar in première op Netflix. Nu zet hij de stap naar het theater. Dat is spannend en anders dan hij tot nu toe deed. “Toen zich de kans aandiende, was ik meteen enthousiast”, zegt hij. “Juist omdat het om een ander soort creativiteit vraagt, een andere werkwijze dan binnen film gebruikelijk is. Ik vind het spannend om in het theater te debuteren maar probeer het avontuur vooral vrij aan te gaan.” Samenwerken met Orkater noemt hij meant to be. “Ik voel me thuis bij dit gezelschap, bij het speelse van Orkater, het vrije en de energie die hier in stukken wordt gestopt. Maar ook de diversiteit en het actuele karakter van de stukken spreken me aan.”
Terug naar Benny Simons. In dit verhaal, deze sferische tour de force over familierelaties, kruip je in de geest van Benny die zijn heden en verleden met elkaar vervlochten ziet. “Het verhaal begint bij zijn dood. Hij is overleden, maar hij is er nog. Benny kijkt terug. Hij stond midden in het leven, jong en vrolijk. Had een carrière, een vriendin en een toekomst vol dromen. En nu is hij er ineens niet meer. Hoe gaat hij daarmee om? Hoe gaat het verder met zijn nabestaanden, kan hij nog iets voor ze doen? En als dat al zou kunnen, wát dan? Dit verhaal gaat over masculiniteit en hoe je je als man hoort te verhouden tot geweld. Het gaat over hoe we onze zonen opvoeden. Ik ben recent vader geworden van een zoon en neem dat mee in hoe ik met mijn werk bezig ben. Daarin zit voor mij ook de noodzaak om dit verhaal nu te vertellen. En werkt het tegelijk door in hoe ik nu anders naar verhalen kijk, niet meer alleen vanuit mijn eigen perspectief.”
Een onmisbare component in dit verhaal is muziek. Shady El-Hamus is er dol op, ook in de films die hij maakte. Straks op toneel is die rol van muziek zo mogelijk nóg groter. “Componist Yasper Molle laat het verleden en heden van Benny via muziek samensmelten. Een live soundtrack van zijn leven wordt het, live gespeeld. Waar ik wel ideeën had over de muziek die ik in het verhaal wilde hebben, weet Yasper er met de muziek een waanzinnig geheel van te maken. Ook voor hem – hij komt uit de jazzwereld – is theater een nieuw speelveld. Met twee muzikanten sleurt hij ons straks mee in Benny’s staat van zijn, muziek drijft het narratief binnen dit verhaal.” Ook dit keer is de hoofdrol weggelegd voor Daniël Kolf die in 2021 bij Orkater in de gelauwerde voorstelling De Gliphoeve speelde. Kolf had ook de hoofdrol in El-Hamus’ succesdebuut De Libi, maar straks schittert hij dus als Benny, of preciezer: in De dood van Benny Simons.