Orpheus Magazine: Orpheus Hét Theater Voor Musical

Orpheus, een theater met drie verschillende zalen, is een echt musicaltheater. Ook dit jubileumseizoen hebben we weer een aantal grote en kleine parels van het genre in huis.

Klooster Op Stelten!

Een sexy nachtclubzangeres komt, op de vlucht voor moordzuchtige criminelen, terecht in een klooster. Geleid door een Moeder Overste die in de nieuwe versie van de musical Sister Act wordt gespeeld door Sanne Wallis de Vries. De cabaretière, die geregeld uitstapjes maakt naar musical, film en toneel, weet precies waar ze de lach moet halen.

De film Sister Act, vol aanstekelijke muziek en humor en met Whoopi Goldberg in de hoofdrol, was in 1992 een wereldwijde bioscoophit. ‘Klooster op stelten’ had het ook kunnen heten, want nachtclubzangeres Deloris zorgt met haar komst voor een hoop heisa, maar uiteindelijk ook voor wederzijds begrip en inzichten in elkaars leven. Hoe verschillend die ook zijn, we verlangen allemaal naar liefde en vriendschap, is de onderliggende boodschap.

In Nederland besloot Joop van den Endes Stage Entertainment er in 2013 een musical van te maken. Martine Bijl bewerkte er de teksten van de film voor, Simone Kleinsma speelde toen Moeder Overste.

Losbandig versus kuisheid
Het verhaal: het leven van nachtclubzangeres Deloris van Cartier staat op zijn kop als ze toevallig getuige is van een moord. Voor haar veiligheid moet ze onderduiken. Ze zoekt haar heil in een klooster met een regime van tucht en orde. Terwijl Deloris houdt van het dynamische nachtleven, glimmende sieraden en de schijnwerpers, hecht Moeder Overste aan een sober bestaan, haar kuise habijt, rust en regelmaat. Toch brengt muziek de tegenpolen bij elkaar. Als de nieuwe kloostergast het kwijnende kerkkoor van de nonnen onder haar hoede neemt, komen de zingende zusters tot verrassende prestaties. Zo ontstaat een bijzondere band tussen de zangeres en de zusters. Die vriendschap komt goed van pas als de moordzuchtige criminelen de gevluchte Deloris op het spoor komen. Wat volgt is een feelgoodverhaal over respect, verbinding, verandering en het ontdekken van verborgen krachten.

Relativeren van de gekte
In de nieuwe versie van Sister Act speelt April Darby Deloris van Cartier en draagt Sanne Wallis de Vries het habijt van de kloostermoeder. Niet de eerste musicalrol voor de Amsterdamse cabaretière, ze speelde eerder in Foxtrot en Sweeney Todd. Het afgelopen theaterseizoen schitterde ze als Martha in de theaterklassieker Wie is er bang voor Virginia Woolf?.

Sanne zag Sister Act in Londen, waar de Britse tv-comédienne Jennifer Saunders de rol van kloostermoeder speelde. “In haar vertolking pakt ze de vrijheid om een flinke dosis humor in de voorstelling te vlechten.” Ook in de nieuwe Nederlandse versie wil Sanne Moeder Overste een eigenzinnige, komische invulling geven. “Ik hou van de relativering en de gekte. Daarbij helpt het dat ik in deze rol mijn musicalervaring kan combineren met mijn cabaretachtergrond. Dan weet je wat je uit de kast moet halen om de lach op te roepen.” Over humor moet je niet te veel praten, vindt ze. “Dat moet je vooral doen.”

Lust en passie
“Het leven van een nachtclubzangeres staat voor de kloostermoeder ongeveer gelijk aan de hel. Daarom wil ik in mijn spel laten doorschemeren dat Moeder Overste de lust en de passie van de wereld van Deloris stilletjes ook best spannend vindt. Want ook al is ze non, ze is óók een mens van vlees en bloed, met heimelijke verlangens. Dus als ze met afkeurende woorden praat over zogenaamd schandelijk lichamelijke lusten, mag ik daarin best laten doorklinken dat ze daar stilletjes óók wel eens van droomt.” Moeder Overste gelooft heilig in een sober leven van gebed en geloof. Maar als de komst van Deloris de orde verstoort, komen de zusters op een spectaculaire manier in aanraking met een wereld waarin die niet central staan. “Moeder Overste krijgt dan een spoedcursus in een andere werkelijkheid. Zo worden er dingen in haar wakker gemaakt waar ze het bestaan niet van wist. Op die manier  ontdekt ze dat er buiten het klooster óók mensen zijn die deugen. En dat je door die twee werelden te verbinden tot verrassende resultaten kunt komen.”

Theater verbindt
Hoewel Sister Act zich al jaren bewijst als publiekstekker, is het verhaal nu actueler dan ooit, meent Sanne. “In deze barre tijden waarin mensen steeds verder van elkaar lijken komen te staan, is het fijn om te laten zien dat het óók kan werken als total verschillende bevolkingsgroepen mét elkaar praten in plaats van óver elkaar. Sister Act stimuleert je om buiten de hokjes te denken. De voorstelling laat zien dat het juist heel verfrissend kan werken om in elkaars  wereld te kijken en elkaar de hand te reiken. Podiumkunst is sowieso goed voor een wij-gevoel. In het theater zit je vaak naast iemand die je niet kent. Toch geniet je van dezelfde muziek en schiet je op hetzelfde moment in de lach. Dat werkt toch verbindend?”

Oh la la

Channah Hewitt spelt Josephine Baker in de musical over het leven van de befaamde revuester (1906-1975). Josephine B - een leven in revue vertelt het verhaal van het straatarme meisje dat op haar negentiende, dansend, Parijs én de wereld aan haar voeten kreeg.

Ze houdt ervan ‘krachtige en eigenzinnige vrouwen’ te spelen. Channah Hewitt (29) was eerder te zien als de leeuwin Nala (Lion King), Tina Turner (Tina de Musical) en vorig seizoen nog als Fantine in de bekroonde musical Les Misèrables. “Op de een of andere manier komen er vaak dat soort rollen op mijn pad. Vrouwen die alles zelf bevechten, kijk naar Tina Turner. Ik herken bij Josephine Baker het vuur, het doorzettingsvermogen, de drive.”

De voorstelling vertelt het opwindende verhaal van zangeres, danseres en actrice Josephine Baker die de wereld zou veroveren als revuester in met name het vooroorlogse Parijs. In de Franse cabarets en vaudeville theaters echoden de ‘O la la’s’, want het was bepaald een pikante act waarmee Baker geschiedenis zou schrijven. Vermaard waren haar opzwepende en erotische dansen die ze – slechts gekleed in een bananenrokje – opvoerde.

Bijgezet in het Panthéon
Channah Hewitt: “Ze was een kind van de straat, al jong aan het werk als dienstmeisje en op haar 12e dakloos. Haar overlevingsmechanisme was dansen voor geld. Ze werd een sensationele revueartiest: eerst in de Verenigde Staten, daarna in Frankrijk waar ze in 1937 het staatsburgerschap verkreeg. Ze groeide uit tot een mondiale superster en sloot zich tijdens de Tweede Wereldoorlog bij het Franse verzet aan waarvoor ze werd gedecoreerd. Ze was een van de twee vrouwen die tijdens de March on Washington in 1963 met Martin Luther King sprak voor gelijke burgerrechten voor zwarten in Amerika. Ze adopteerde 12 kinderen van over de hele wereld en had amoureuze relaties met zowel mannen als vrouwen. En dat allemaal tijdens een niet eens zo heel lang leven. Ze werd 68 jaar.” Na haar overlijden werd Josephine Baker bijgezet in het Panthéon in Parijs, de prestigieuze laatste rustplaats voor Franse grootheden. Tot op de dag van vandaag geldt zij, ook voor huidige generaties, als voorbeeld van een grootmoedig mens.

Musicals Gone Mad

Musicals Gone Mad is een parodievoorstelling met een hilarische kijk op de musicals die aankomend theaterseizoen te zien zijn. Verrassend, soms venijnig, maar altijd met een vette knipoog. Al vele jaren een hit onder musicalfans in Amsterdam, nu te zien in Orpheus. De cast bestaat uit vier musicalacteurs en een presentator.

De huwelijks boot

Theatersuccessen schreeuwen vaak om een vervolg. In de musicalcomedy Ja, ik wil! volgen we Bob en Jenny, gespeeld door Freek Bartels en Brigitte Heitzer, op hun liefdespad, dat ze enkele seizoenen geleden insloegen in de musicalhit Blind Date.

De titel van de opvolger zegt het al: bankmedewerker Bob en hondentrimster Jenny gaan trouwen. Tussen aanzoek en huwelijksnacht is de route vol kuilen en hobbels. Geef je de organisatie van je huwelijksdag ook nog in handen van ene Koos (Paul Groot), de hysterische weddingplanner van het bedrijf ‘Ja, ik wil!’ dan heb je opnieuw de smakelijke ingrediënten voor een avond onbekommerd vermaak.

Onbekommerd?
“Misschien net niet helemaal,” merkt Brigitte Heitzer daarover op. “Koos is dan wel hysterisch en perfectionistisch, maar hij ontpopt zich ook tot het geweten en stelt belangrijke en herkenbare vragen over het huwelijk: wat zegt een huwelijk nog in een tijd waarin volslagen vreemden met elkaar trouwen op tv om drie weken later weer te scheiden? Wat zegt een huwelijk nou eigenlijk over liefde? Het is dus nét iets meer dan luchtig vermaak, omdat het ook over verlangen, hoop en verdriet gaat.” 

Blind Date was niet in Orpheus te zien. Is dat een handicap bij Ja, ik wil!?
“Helemaal niet! Het zijn twee op zichzelf staande verhalen. Dit is weer een nieuwe fase in het leven van Bob en Jenny. Blind Date werd in 2022 tijdens de Musical Awards onderscheiden met de award voor ‘Beste oorspronkelijke Nederlandse musical’, Allard Blom voor ‘beste script en dialogen’ en ikzelf met ‘beste vrouwelijke hoofdrol’. Als je een vervolg maakt op een groot theatersucces kun je daar niet gemakzuchtig op voortborduren. Dat is een valkuil waar je niet moet intrappen. Er zitten vaak meerdere theaterseizoenen tussen, publiek verandert, we spelen in andere theaters. Alleen de hoofdrolspelers zijn hetzelfde.” 

Wie alsnog Blind Date wil zien, kan er niet meer voor naar het theater, maar Johan Nijenhuis heeft het verhaal tot de film Rokjesnacht bewerkt. Daarin zitten ook de mooiste en leukste nummers uit de musical.

Je bent sinds 2007 in veel grote musicals te zien geweest en ook meerdere malen onderscheiden voor je rollen daarin. Is het de ideale theatervorm voor je?
“Ik voel me er het meest op mijn gemak. Ik speelde toneelrollen en ging het zingen missen en ik deed concertvoorstellingen en miste het spelen. Dan is musical mijn ding. Ik neem niet alles aan; ik verkeer in de luxe omstandigheden dat ik wel wat mag eisen van een script. Er moet wel iets ‘aan gaan’ bij me als ik voor een musical word gevraagd. Ik laat er tenslotte vele avonden per week mijn kinderen voor achter.”

UITgelicht!

De musical Elisabeth komt terug. Met opnieuw Pia Douwes in de rol van keizerin Elisabeth van Oostenrijk, algemeen bekend als Sisi, die haar hart schonk aan keizer Franz Joseph, maar ten onder gaat aan de knellende verplichtingen die de rol van keizerin meebrengt. Danique Dusée maakt haar professionele musicaldebuut als de jonge Elisabeth. Zomer '25 in Orpheus.